lørdag 5. juli 2008

Karlovy Vary International Film Festival: Nyhetsbrev 02

Ny dag i Karlovy Vary, og naa begynner hendelsene og ta seg opp her. Foerst og fremst ved at festivalen har oppdaget at alle er tjent med aa presseakkreditere Det Lille Hjoernet. Etter aa foerst ha blitt neglisjert fullstendig i databasen til pressedepartementet, ba jeg dem sjekke en gang til. Da skjoente de tydeligvis hvilken feiltrinn dette kunne utvikle seg til, for da tok det ikke lang tid foer kort med navn og bilde paa var i min forvaring. Hvis noen ansvarlige i ledelsen mot formodning kan norsk, og i tillegg frekventerer denne siden, trekkes alle antydninger om sensur tilbake med umiddelbar virkning.

Foerste film jeg fikk med meg var igaar ettermiddag. Filmen var den britiske dokumentaren Of Time And The City av Terence Davies. Han er foedt og oppvokst i Liverpool, og filmen handlet om nettopp denne byen. Den handlet ikke om det mest umiddelbare vi tenker paa naar det gjelder Liverpool, The Beatles og Liverpool Football Club. Davies har derimot laget en film om det aa vokse opp i byen og hvordan byen var paa 60-tallet, fortalt paa en poetisk og artistisk maate. Han bruker veldig mye originale levende bilder fra den tiden, som han akkompagnerer med sine kommentarer og ikke minst musikk. Kommentarene hans er ofte svaert syrlige, enten det omhandler tilstanden og den elendige forfatningen store deler av byen faktisk var i, eller om det gjelder konge og regjering.
Som sagt saa er kommentarene underveis skrevet veldig poetisk og lyrisk, noe som gjoer det litt vanskelig aa faa med seg alt han sier, spesielt med musikk i bakgrunnen, uten at det oedela min gode opplevelse. Musikken var foroevrig noe av det jeg likte best med filmen, enten det var datidens popmusikk eller klassiske stykker. I seg selv flott musikk, men musikken var i tillegg med paa aa understreke det vi saa i filmen paa en forbilledlig maate.

Ingen kommentarer: