fredag 7. desember 2007

Sauda sykehus

Hva skal man si om dette sykehuset? For det første må det være ett av norges minste i sitt slag. FOR lite for myndighetene er det ting som tyder på, da det meste av virksomheten på sykehuset blir lagt ned iløpet av januar 2008. Dette hadde personalet nylig blitt informert om, og jeg merket en litt nedtrykt stemning.

På tross av dette ble jeg mottatt svært godt på Sauda sykehus og de gjorde det aller meste for at jeg og romkamerat Jan skulle trives.
Trivelige Jan viste seg å være en vinteridrett- og håndball-entusiast av de helt sjeldne. Samme kvelden vi to delte på rom 201, spilte de alltid like positive håndballjentene VM-kamp mot Østerrike, og dette hadde naturligvis Jan veldig lyst å få med seg. Han fikk den noe tilårskomne pleieren til å lete etter et reise-tv vi kunne se begivenheten på, og ikke lenge etter kom hun jammen ikke trillende inn med en tv. 
Der lå vi da, i hver sin seng med benet høyt, spisende på hvert vårt kyllinglår og så på håndball og halve Jakten På Kjærligheten. Hyggelig det...

Som nevnt i et tidligere innlegg, ønsket jeg å finne ut om jeg var norges yngste mannlige åreknutepasient. Jeg kan nok ikke smykke meg med den gjeve tittelen, men fant ut svært lite utover det. 
Jeg spurte damen, som forøvrig fikk det tvilsomme oppdraget å barbere hele benet mitt, om det noengang hadde vært noen mannlige åreknutepasienter under tretti år innom avdelingen. Hun humret ganske godt når jeg spurte om dette, og jeg fikk dermed en klar fornemmelse av at jeg ikke akkurat var gjennomsnittspasienten. Allikevel virket hun oppriktig når hun sa at jeg langt fra var den yngste, uten at hun kunne fremlegge noen statistikk på dette.

Hvis døgnet mitt på Sauda sykehus er representativt for resten av helse-Norge, så har vi ingenting å klage over. Jeg tror imidlertid at det er få sykehus hvor pleierne har så god tid til sine pasienter som i Sauda. Jeg kjenner det gjør meg trist at jeg er en av de siste som fikk kjenne varmen og gjestfriheten til Kjersti, Aud og alle de andre. Lykke til med hva dere måtte finne på i fremtiden. 
 

2 kommentarer:

- eilin sa...

Eg vil også ha åreknuter!! ;(

terje sa...

slapp av, alle får