tirsdag 11. desember 2007

Èn uke etter operasjon

De verste knutene er som vi ser borte, men leggen er fortsatt ganske øm og hoven.  Å stå stille for lenge, fører til store ubehageligheter i form av et massivt trykk nederst i leggen. Dette trykket avtar hvis jeg går, da musklene presser blodet tilbake til hjertet, eller at jeg sitter med benet høyt.
Etter sykehusets anbefaling, har jeg nå gått til innkjøp av en støttestrømpe. Dette plagget var å få tak i hos Stavanger Helsehus fikk jeg vite. Et populært sted for byens eldre kvinner viste det seg, uten at jeg ble veldig overrasket over det. Det imidlertid ingen fortalte meg var at denne helt ordinære strømpen kostet hele 800 kroner. Da kvinnen bak disken forkynte hva jeg måtte betale, hadde jeg allerede kortet klart, og da er det jo som kjent for sent å trekke seg.
Riktignok går strømpen helt opp over lårene, men hofteholdere fulgte altså ikke med. Denne svært tettsittende strømpen skal hjelpe til med å unngå at det dannes et for stort trykk nederst i benet, og det anbefales å bruke plagget i ca seks måneder etter operasjon.

Jeg vet det blir mye åreknute-prat for tiden, men det er faktisk veldig lite annet å berette om. Jeg har nå vært borte fra jobb i en uke, og det har vært til tider usedvanlig kjedelig. Planen er å forsøke seg på jobb i morgen, så får vi se hvordan det går.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg bruker støttestrømpe nå, pga blodpropp i lysken, og føler akkurat det samme som du følt. Jeg kjenner bare at det hovner opp når jeg står eller sitter med foten ned, ikke at det egentlig skjer.
Støttestrømper er kanskje dyrt, men så absolutt verdt det :)

terje sa...

Hyggelig at du har benyttet deg av mine erfaringer hva støttestrømper angår. Håper det går bra med behandlingen din.

Jeg håper å få lagt ut en ny sak som omhandler leggen min, ett år etter operasjon, en gang før jul...