mandag 3. desember 2007

Åreknute


Her har vi altså den tidligere omtalte leggen med en godt utviklet åreknute. Først og fremst så ser ikke dette bra ut, og Wikipedia beskriver det veldig flott synes jeg;
"De kraftige tegningene av fortykkede blodårer kan pasienten føle som kosmetisk skjemmende og det kan hindre pasienten i livsutfoldelse som bading og sport/treningsaktiviteter der kortbukser er det naturlige antrekket."
Så sant, så sant.
For min del handler altså dette mest om det kosmetiske, og etter en konsultasjon med min fastlege i høst, så ble det bestemt at nå skulle leggen under kniven. I 
Stavangerområdet brukes sykehuset i Sauda til slike mindre inngrep, 
og i morgen den dag faktisk, er jeg på vei til Sauda sykehus. Etter båt og buss, så ankommer jeg etter planen Sauda klokken ti på formiddagen, hvor inngrepet vil forløpe samme dag. Alt etter hvordan formen er så kan jeg reise hjem samme dag, eller jeg kan ligge over. Etter at jeg ble kontaktet av personalet ved Sauda sykehus, så er jeg veldig lysten på å overnatte. Fikk et svært hyggelig brev i posten om innleggelsesdag og klokkeslett og det var tydeligvis lagt stor vekt på at pasienten skulle føle seg 
velkommen. I konvolutten var det også lagt ved et skriv om hva
som skal skje på sykehuset. Et nydelig skriv som var skrevet på rim. Nesten rørende. 
Grunnen til at jeg legger ut det lite attraktive bildet av min høyre legg, er naturligvis at vi alle i etterkant kan vurdere resultatet. Jeg skal rett og slett gi en brutalt ærlig tilbakemelding om hvordan jeg blir behandlet av helse-Norge når jeg nå overlater kroppen min til dette bygdesykehuset.
Som nevnt igår, så er ikke menn rundt de tretti de som oftest lider av åreknuter for å si det forsiktig. Noe av det mest spennende med dette eksperimentet, blir derfor å høre personalet i Sauda sine erfaringer. Har de noensinne hatt en såpass ung mann som åreknutepasient?
Jeg kjenner jeg har mange ubesvarte spørsmål, som jeg håper blir besvart iløpet av oppholdet i Sauda...

Forhåpentligvis er ikke formen altfor dårlig når jeg returnerer, slik at jeg både kan gi en oppdatering her, og at jeg kan komme meg tilbake i jobb snarest. Jeg regner allikevel med å være sykemeldt ut uken. Hvis jeg dog ikke har gitt en oppdatering her før førstkommende helg, hadde jeg satt pris på om noen  stakk en tur inn for å sjekke tilstanden...

1 kommentar:

Anonym sa...

I inclination not approve on it. I think polite post. Especially the title attracted me to read the unscathed story.