søndag 21. oktober 2007

Jaffa Cakes Orange...

Dette produktet har de senere år utviklet seg til å bli en viktig del av mitt kosthold. Dette produktet som man ikke helt klarer å sette i bås. Er det en kjeks eller er det en liten kake? Denne forvirringen er global, da produktet på engelsk heter Jaffa Cakes, mens i norsk språkdrakt endrer produktet seg til en kjeks, altså Jaffa Kjeks. Fascinerende i seg selv.
For meg så er allikevel det mest fascinerende den imponerende suge-evnen dette produktet har. Overtrukket med den deiligste, mørke sjokolade, fylt av ett utsøkt appelsinfyll, så kommer det i bånn det man vel kan kalle kaken eller kjeksen. Denne kaken kan best sammenlignes med en svamp, både i utseende og konsistens. Denne suge-evnen kommer virkelig til sin rett idet man dupper den raskt ned i en kopp varm kaffe (gjerne Frieles Cafe Noir). Det som skjer er at "svampen" blir gjennomtrukket av kaffe. Etter at det raske kaffedykket er utført, er det
nærmest en nødvendighet å få hele kaka inn i munnen i ett jafs, da den tenderer mot å bli litt slapp kan du si. Når man først har fått inn alt i munnen, er det bare å lene seg tilbake og la produktet leve sitt eget liv på tunga.

Under ser dere bilde av det produktet jeg har snakket om. Det som er viktig her, er at dette er av merket LU...



...og da har vi kommet frem til essensen ved innlegget; Hvor er LU Jaffa Cakes Orange blitt av? Og i særdeleshet 300 gramspakningen. Jada, jeg finner fortsatt Jaffa Cakes i butikken, men ikke av merket LU.
Det begynte for noen måneder siden da enkelte butikker byttet ut produktet med noe de kalte Jaffa Mini, altså mye mindre Jaffa Kjeks. De var OK de, men mengden appelsinfyll var tydeligvis det som måtte vike i Mini-utgaven, så det ble i overkant tørt, noe selv ikke den inntrukne kaffen kunne gjøre noe med.
Etterhvert prøvde LU seg også med produktet Jaffa Cakes Forest Fruit, uten at undertegnede ble nevneverdig tilfredsstilt av det.
En stund etter det, ble dette Forest Fruit produktet fjernet, forståelig nok, fra butikkhyllene. I senere tid har det dukket opp erstatninger, men ikke fra LU. Merker som Bisca og First Price dominerer nå Jaffa Cakes-segmentet, og jeg har sjekket ut med en rekke matvarekjeder for å si det sånn. 
Disse merkene er OK, men det er ingen som helt 
kan måle seg med LU.
Faktum er nå at det er måneder siden jeg har sett mitt favorittprodukt fra LU. Sist jeg observerte produktet var på en Statoil-stasjon på Ganddal våren 2007, hvor de faktisk hadde noen 150 gramspakninger liggende...

Idag bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å komme til bunns i saken. Første grep var å ta turen til Meny Hillevåg.
Jeg pleier å besøke denne butikken tidlig lørdag formiddag, før det blir altfor crowded og før smaksprøvene blir altfor dvaske. På Meny Hillevåg er det god plass, godt utvalg i alle slags kategorier (bortsett fra Jaffa Cakes) og ikke minst en eksellent ferskvaredisk. Det var ved denne ferskvaredisken 
jeg idag tilfeldigvis befant meg ved siden av en elegant, eldre herre. Jeg må si jeg ble noe overrasket når jeg hørte spørsmålet han stilte den unge piken i Meny-kostyme;
"Fasan....e det slutt på den?" Rådvillheten i den unge pikens ansikt, var ikke til å ta feil av;
"Hvor i alle dager er fasan-avdelingen i denne sjappa??" Hva som skjedde videre vet jeg ikke, 
men jeg tok meg ihvertfall videre til Jaffa Cakes-avdelingen. Der fikk jeg påkalt oppmerksomheten til nok en kvinnelig Meny-ansatt. Jeg spurte rett ut om hun visste hva som var skjedd med LU Jaffa Cakes. Forklaringen hennes om at det nok skyldtes dårlig salg og at produktet nok hadde gått ut av produksjon, fattet jeg ikke umiddelbart veldig stor tillit til. Spesielt når man tenker på de summene jeg har bidratt med.
Skjønte at det ikke var stor hjelp i betjeningen, så jeg tok skjeen i egen hånd. Etter å ha sett på pakningen på andre LU-produkter, lokaliserte jeg en web-adresse til LU Norge. Et godt utgangspunkt.

Neste steg for å komme til bunns i denne saken, ble gjort etter jeg kom hjem. Ved hjelp av verdensveven og den tidligere nevnte web-adressen naturligvis.
Riktignok ble jeg videresendt til en dansk side når jeg skulle ta elektronisk kontakt med LU Norge, men mail er sendt hvor jeg ber om en forklaring på hvorfor det norske folk er blitt fratatt denne kaken, eller var det kjeksen?

Oppdatering av denne viktige saken, blir naturligvis bloggført her når jeg eventuelt måtte høre fra LU Norge.

11 kommentarer:

- eilin sa...

Som en insider i butikkbransjen kan jeg si at når en butikkansatt sier at en vare ikke finnes i sortementet pga dårlig salg og at produktet har gått ut av produksjon, så sier han egentlig: Jeg aner ikke hva du prater om! Og jeg har heller ikke tenkt å finne det ut.

Det skjer selvfølgelig ikke på Ica Tjensvoll, men jeg vet at det er en trend ved andre matforretninger.

Så det er håp! :)

Lykke til med jakten på de forsvunnede kjeksekakene

terje sa...

Ica Tjensvoll er selvsagt det ene friske, røde og økologiske eplet i fruktkurven av myke, brune og kunstig fremstilte epler...

Med en fortid i butikkbransjen så har jeg også hørt om denne trenden, naturligvis uten at jeg heller i min tid praktiserte dette.

Når det kom til å gjette pris på ukjente varer, var jeg dog langt mer liberal...

Anonym sa...

Har du sjekket Ultra ved Viking stadion? De har et veldig bra vareutvalg.

terje sa...

Da må jeg i tilfelle flytte til Hinna prompte.

Øystein S sa...

Kan dere være SVs Israel-boikott som er årsaken til at Jaffa-kjeksene ikke lenger er å finne i butikkene.
Jaffa er jo som kjent en Israelsk appelsin-produsent, og jeg ser ikke bort i fra at Halvard Langeland & Compani kan være årsaken til at det nå er problematisk å få tak i Jaffas kaker/kjeks.

terje sa...

øystein; et meget interessant poeng du drar frem her. At min undersøkelse, som til nå ikke har funnet ut noe som helst, skulle penses inn på slike storpolitiske spørsmål, hadde selv ikke jeg sett for meg.

På en annen side, såfår man jo tak i Jaffa-cakes, det er bare ikke det rette merket. Kanskje LU er sponset av den israelske regjering og dermed sett på som verstingen blant jaffa-cakes-produsentene?

Øystein S sa...

Hadde jeg vært deg Terje ville jeg tatt direkte kontakt med Hallgeir Langeland for å fått klarhet i om den vanskelige tilgangen på enkelte Jaffa-produkter henger sammen med SVs boikott av den jødiske stat.

Øystein S sa...

Hadde jeg vært deg Terje ville jeg tatt direkte kontakt med Hallgeir Langeland.
Han kan helt sikkert bekrefte eller avkrefte om SVs Israel-boikott er årsaken til at det er trøblete å få tak i enkelte Jaffa-produkter.

Anonym sa...

Hva med å tipse Finn Jarle Sæhle om denne saken. Det vil garantert gi ham blod på tann:)

Meg sa...

Prøv first price sine... de er gode!

Anonym sa...

Dra til England og kjøp hundrevis!
Elsker den orginale JaffaCake