tirsdag 29. april 2008

Kulturhjørnet VII

Litteraturhuset i Wergelandsveien, fredag 25 april kl 1800. Historiker og skribent Nils Rune Langeland samtaler med sosionom og komiker Harald Eia om Langelands siste bok, Noreg. Boka er en samling av essays, inspirert av Langelands reise i landet vårt iløpet av 2007. Boka er i all hovedsak et subjektivt blikk på norske fenomener, storbyer og tilsynelatende intetsigende tettsteder. Men det var ikke selve boka det skulle handle om, ikke for denne gang ihvertfall. Grunnen til det er at undertegnede ennå ikke har fått lest boka. En som derimot har lest boka, er Harald Eia. Han har, som forfatter Langeland uttrykte det, vært en svært kompetent leser, i den forstand at han har gått grundig til verket og ikke uten videre godtatt det forfatteren antar og konkluderer med. Dette, i tillegg til Langelands faktabaserte hjerne, Eias sosionom-hjerne og begges velutviklede sans for humor, så ble samtalen særdeles underholdende.
Når det gjelder selve boken, så kan jeg foreløpig uttale meg på ganske beskjedent grunnlag. Langelands opplesing av to kapitler og samtalen mellom Langeland og Eia, pirret allikevel min interesse nok til at dette er en bok jeg skal komme tilbake til.
Når jeg i tillegg etter seansen, fikk meg en velsmakende hardangerørret i restauranten på Litteraturhuset, kunne jeg gå hjem, tilfredsstilt både kulturelt og kulinarisk.

Ingen kommentarer: